Master Sneek

School voor openbaar Jenaplanonderwijs

Welkom bij Master Sneek, de openbare Jenaplanschool in Sneek waar ieder kind welkom is. Bij ons draait het om het respecteren en accepteren van verschillen. Het maakt niet uit welke religie, politieke overtuiging, afkomst, geslacht of geaardheid hebt, bij Master Sneek ben je welkom. Voor we een kind aannemen willen we maar één ding weten: Kunnen we het kind de begeleiding geven die het kind nodig heeft? Als dat het geval is, kan het kind bij ons aan de slag.

Op onze school leren kinderen hoe diversiteit de wereld mooier maakt. Ze leren niet alleen respectvol met elkaar om te gaan, maar ook om open te staan voor verschillende meningen en achtergronden. Bij ons krijgen kinderen de kans om kennis te maken met verschillende maatschappelijke en culturele perspectieven. Zo bereiden we hen voor op een toekomst waarin begrip en acceptatie centraal staan.

Wil je zien hoe het Jenaplan in de praktijk werkt? Kom kennis maken met Master Sneek en ons unieke schoolconcept.

Johannes Douma

Jenaplan

Master is sinds eind mei 2024 een officiële Jenaplanschool. De bedenker van het Jenaplanonderwijs is Peter Petersen (1884-1952). Zijn ideeën zijn uitgewerkt in 20 basisprincipes die door alle Jenaplanscholen worden onderschreven. Elke Jenaplanschool geeft op een eigen manier invulling aan deze principes, want elk team zoekt zijn eigen weg binnen het Jenaplanconcept.

Bij ons op school zien we veranderen en verbeteren als een voortdurend proces. We blijven altijd plannen, uitvoeren, controleren en aanpassen. Natuurlijk zorgen we ervoor dat de uitvoering van de basisprincipes voldoet aan de eisen van deze tijd en aan de kwaliteitseisen van de overheid.

In het onderstaande filmpje van de Nederlandse Jenaplan Vereniging wordt Jenaplan kort en helder uitgelegd.

Samenleven

Op onze Jenaplanschool vinden we dat ieder kind uniek is, met zijn of haar eigen talenten. We helpen kinderen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen.

Daarnaast is samenwerken heel belangrijk bij ons. We willen dat kinderen leren goed met anderen om te gaan, zodat ze later kunnen bijdragen aan een vreedzame en democratische samenleving. Samen bereik je immers meer dan alleen.

Om dit te leren, oefenen de kinderen bij ons op school met communiceren, ondernemen, plannen, creëren, nadenken over wat ze gedaan hebben, presenteren en verantwoordelijkheid nemen.

Stamgroepen

Op Master werken we in stamgroepen waarin de kinderen samen leren. Hiermee onderscheiden we ons van een traditionele klasopstelling. In een traditionele klas zitten vaak kinderen van dezelfde leeftijd die allemaal dezelfde lesstof volgen.

In onze stamgroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden en niveaus. Hierdoor krijgen ze de kans om te oefenen met verschillende rollen, zoals de oudste, middelste of jongste. We stimuleren kinderen om anderen te helpen, om hulp te vragen, naar elkaar te luisteren en interesse te tonen in elkaar. De hele dag door zijn er tal van mogelijkheden om van elkaar te leren en verantwoordelijkheidsgevoel te ontwikkelen voor hun eigen leerproces en gedrag.

We vinden het natuurlijk ook van groot belang, dat ieder kind voldoende leert. Daarom krijgen de kinderen binnen de stamgroepen instructie op hun eigen niveau en wanneer dat nodig is, extra begeleiding.

De vier pijlers van Jenaplanonderwijs

Gesprek, spel, werk en viering

De vier pijlers van het Jenaplanonderwijs vormen een leidraad voor de dag en de week en wisselen elkaar af. Deze afwisseling geeft duidelijkheid en rust en zorgt voor evenwicht tussen geestelijke en lichamelijke activiteiten.

• Samen spreken
    Op onze school hebben kinderen een duidelijke stem. Spreken en luisteren horen bij elkaar. Op een Jenaplanschool worden er vaak kringgesprekken gehouden. Tijdens deze gesprekken leren de kinderen naar elkaar te luisteren en hun mening te verwoorden, ze leren om te gaan met verschillen in de groep. Iedere dag begint de schooldag in elke stamgroep met een kring. Er zijn verschillende soorten kringen op onze school, bijvoorbeeld de vertelkring, de leeskring, de uitlegkring en de themakring.

• Samen spelen
    Spelen is leren! Kinderen leren veel door te spelen of na te spelen. Dit is een ontspannen manier van leren voor jonge en oudere kinderen. Door middel van spel kan veel geoefend worden en de creativiteit worden ontwikkeld. Op onze school is veel ruimte om vrij te spelen. Er wordt ook ruimte gemaakt voor geleid spel.

• Samen werken
    wij stimuleren kinderen om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het leren. Veel werkjes zijn verplicht, omdat het gewoon moet. Bij de uitvoering van het werk is er echter veel keuzevrijheid. Op deze manier leren kinderen zelf te bepalen hoe het werk in bepaalde situaties het beste kan worden gedaan. Zo kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen om zelfstandig te werken of samen met anderen. Ook leren de kinderen zelf hun werk te plannen aan de hand van een weekplanning.

• Samen vieren
    Als we het over vieren hebben, dan bedoelen we het samen beleven van lief en leed. Dit kan in groot verband, met alle kinderen (en ouders) van de school, maar ook in kleiner verband met enkele stamgroepen samen of binnen de eigen stamgroep. Tijdens een viering kunnen kinderen aan elkaar presenteren waar ze de afgelopen periode mee bezig zijn geweest, bijvoorbeeld door middel van zelfgemaakte gedichten, liedjes, toneelstukjes en verhalen.