Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Passend onderwijs

Leerlingvolgsysteem en zorgroute

Bij Master Sneek vinden we een fijne schooltijd en goede schoolprestaties voor ieder kind heel belangrijk. We investeren in de kwaliteit van ons onderwijs, wat direct de prestaties van het kind ten goede komt. We volgen de resultaten van ieder kind met een leerlingvolgsysteem, groepsoverzichten en verschillende toetsen.

We stimuleren ieder kind om zijn / haar talenten te ontwikkelen en willen het beste uit ieder kind halen. We bieden de ondersteuning die uw kind nodig heeft.

Sommige kinderen hebben extra aandacht en begeleiding nodig. Dit kan zijn omdat ze heel snel door de lesstof gaan, wat achterblijven, of andere problemen hebben. De stamgroepleiders houden dit goed in de gaten en bespreken alle kinderen met de intern begeleider. Als er zorgen zijn over een kind, bespreken de stamgroepleider en intern begeleider samen met de ouders welke (extra) ondersteuning nodig is.

Ook kan een leerling in het bovenschoolse Zorg en Advies Team besproken worden. Dit team werkt samen met onder andere de GGD, het gebiedsteam van de gemeente (waaronder maatschappelijk werk), Bureau Jeugdzorg, Jeugdgezondheidszorg, een orthopedagoog en andere deskundigen.

Expertisecentrum

Soms kan de school de benodigde ondersteuning voor leerlingen niet zelf bieden. Dan wordt er in overleg met ouders gebruik gemaakt van het Expertisecentrum.

Het Expertisecentrum bundelt alle kennis en expertise van de KyK Scholen. Denk aan hulp bij dyslexie, begeleiding van hoogbegaafde kinderen, weerbaarheidstraining en creatieve therapie. Het centrum werkt ook samen met externe partijen en is beschikbaar voor alle leerlingen. Zo kunnen we de juiste expertise altijd op het juiste moment inzetten.

Alle teamleden kunnen gebruik maken van de kennis van het Expertisecentrum. Bijvoorbeeld ook als een stamgroepleider zelf coaching wenst of als er problemen zijn in een groep (van welke aard dan ook). Elke school van KyK heeft een eigen schoolondersteuningsprofiel, waarin staat wat de school zelf kan bieden aan zorg en begeleiding (u kunt dit lezen op de website). Zo weet het Expertisecentrum precies waar wat te halen is en of bepaalde kennis ontbreekt. Het contact met de zorgcoördinator van het Expertisecentrum loopt via de intern begeleider van onze school.

Samenwerkingsverbanden
Om voor alle leerlingen in het basisonderwijs en het speciaal(basis) onderwijs een passende plek te realiseren, werken de schoolbesturen in de provincie Friesland met elkaar samen in een samenwerkingsverband. De afspraken die ze met elkaar maken beschrijven ze in het ondersteuningsplan. Meer informatie en dit ondersteuningsplan kunt u vinden op de website: www.passendonderwijsinfryslan.nl.

Het Leerlab

Sommige kinderen denken en leren snel. Ze hebben meer en andere prikkels nodig. Door een ontwikkelingsvoorsprong kan een kind zich anders voelen dan zijn klasgenoten. Soms ontstaat er faalangst, perfectionisme, een negatieve werkhouding of motivatieproblemen. Daarom bestaat Het Leerlab in Sneek! 

Doelgroep
(Hoog)Begaafde kinderen met een hulpvraag uit groep 5 t/m 8 van de reguliere basisscholen van KyK zijn welkom. Het Leerlab is speciaal voor kinderen die weinig aansluiting hebben op de eigen school, niet met plezier naar school gaan of tegen andere problemen aanlopen. Op Het Leerlab ontmoeten ze gelijken. De gespecialiseerde leerkrachten besteden aandacht aan de problemen waar ze tegenaan lopen en dagen de kinderen uit om met elkaar in gesprek te gaan. Zo kunnen ze met en van elkaar leren!

De doe-klas

Soms leren leerlingen door te doen. Met name een groep leerlingen die als uitstroomprofiel Pro, VMBO BB of VMBO BK heeft kan baat hebben bij een andere aanpak. Voor deze leerlingen is er binnen Kyk op twee verschillende locaties, Sneek en Harlingen, de Doe-Klas. Eén dag in de week komen leerlingen uit groep 7 en 8 naar de Doe-Klas. Die dag staat in het teken van DOEN.

Leerlingen leren houtbewerken, koken, werken in het groen en allerlei andere praktische bezigheden. Het leerrendement is een stuk groter bij praktisch werken, de leerling leert door de ervaring. 

Door de combinatie tussen theorie en praktijk heeft de leerling meer gelegenheid om zijn/haar eigen mogelijkheden/capaciteiten te ontplooien. Het zelfbeeld gaat daardoor vooruit en leerlingen leren dat ze er toe doen.